mandag 11. februar 2013

Klasseledelse







BESTREBELSE PÅ KLASSELEDELSE
Noe av det som fasinerer meg mest ved det å være lærer, er den forventningen jeg kan kjenne på når jeg skal møte en ny klasse for første gang. Når jeg underviser nå så kan jeg godt kjenne personene fra andre settinger, men det blir noe eget når de samles i en gruppe. En slik gruppe har en egen dynamikk, og en egen kode som man må forholde seg til. Noen er fasinerende, noen er krevende, noen er livlige og mange er masete. En litt mer fruktbar måte å definere hva en klasse er å se på det som en gruppe individer som kan utvikle seg til et sosialt fellesskap. Utfordringen som lærer er å få dette til å bli et fruktbart fellesskap hvor deltakerne hjelper hverandre med å skape interesse og engasjement for lærestoffet.  Ikke en arena preget av elementer som hindrer eller forstyrrer læringsprosessen. Det kan virke som en omfattende oppgave å ta fatt på, men jeg tror det er lurt å se litt på klasseledelse og den relasjonen som finnes mellom lærer og elev. Dette er og et stort felt. I hvert fall så omfattende at det sprenger rammene for denne oppgaven. Jeg har derfor lyst til å avgrense litt. Nedenfor vil jeg fokusere på en metode som jeg synes har i seg mange elementer som bidrar til skape gode læresituasjoner. Prinsippet om laveste effektive tiltaksnivå. 

Forebygging eller problemløsing
Dette prinsippet går ikke ut på å gjøre så lite som mulig, men bygger på en erfaring om at klasserommet er et dårlig egnet sted for å håndtere uro og problemadferd. Det er lettere å forebygge enn å håndtere disse situasjonene (Ogden 2009 s.140). Litt forenklet kan vi dele det opp i tre nivåer: Didaktisk, forebyggende og problemløsende nivå.
1 – Det didaktiske nivået
Her handler det om å forberede og stukturere undervisningen. Da jeg startet som lærer hadde jeg en følelse av at de beste timene hadde jeg i klasser som var sett på som litt vanskelige. Lenge trodde jeg at det var en fordel å grue seg litt for å gjøre en god jobb. Selvfølgelig var forklaringen at det var disse timene jeg forberedet meg best til. Jeg passet på å ha et engasjerende opplegg, fast struktur på timene og forsøkte å ta høyde for alt som kunne gå galt. Jeg tror at å ha en plan med klart definerte start og stopp-punkt og bidrar til å holde oppe engasjementet og arbeidsinnsatsen i klassen (Ogden 2009 s.145).
.Videre har jeg erfaring med at det er viktig å først ha fokus på klassen som et kollektiv. Når hele klassen er rolig og i arbeid kan man fokusere mer på hver enkelt.   
2 – Det forebyggende nivået
Går ut på å ta tak i begynnende problemadferd, være i forkant og bruke tid og ressurser på å bygge opp et positivt læringsmiljø (Ogden 2009 s.147). Det viktigste her er den relasjonen man har med elevene. Min oppfatning er at å bli kjent med elevene i stor grad avgjør hvor stor påvirkning man har dersom negative situasjoner utvikler seg. Like viktig tror jeg det er at man er litt åpen om seg selv og om forventninger og hvilke konsekvenser negative handlinger gir. Det er mye lettere å motta korreksjon fra en man stoler på og kanskje til og med liker. Forutsigbare og forståelige reaksjoner vil og gjerne resultere i at man blir respektert.
En mye referert forsker er Jacob S. Kounin. Han har fokusert på hva som preger gode klasseledere og trekker fram noen særpreg (Ogden 2009 s.148). Lærere som har overblikk over alle elevene i klassen og klarer å håndtere flere hendelser samtidig, har best sjanse til å få et godt læringsmiljø. Dette kan virke selvfølgelig, men sier noe om hvor viktig det er å forebygge uønskede situasjoner. Konstant krisehåndtering gir sjelden et godt klassemiljø.  
3 – Det problemløsende nivået
Her griper man inn i utagerende adferd i klasserommet, noe som i teorien skal være unødvendig hvis man har drevet godt forebyggende arbeid og har god struktur på undervisningen. Slik er vel ikke alltid virkeligheten, og man må kunne håndtere uro og utagerende situasjoner.
Det rette tidspunktet å gripe inn er gjerne rett før en situasjon er i ferd med å bli alvorlig (Ogden 2009 s.142). Tanken bak å begrense konfrontasjon er at dette i seg selv kan virke forstyrrende på klassen som helhet. Videre er det viktig å ikke gi situasjonen så mye oppmerksomhet at den eskalerer og ha fokus på hele klassen. Så kan man ta tak i adferden med den enkelte i etterkant.  

Litt refleksjon til slutt
Om jeg selv følger disse rådene vet jeg ikke. Ofte tenker jeg at jeg går på et slags instinkt. Noen ganger har jeg rotet det godt til for meg selv ved å ikke ta tak i ting tidlig nok eller å gi uklare beskjeder. Min erfaring er at det er mer krevende å roe ned en situasjon som har gått for langt, enn å forebygge den. Et eksempel ligger så langt tilbake i tid at det burde være trygt her. Jeg underviste i norsk for fremmedspråklige, og hadde en klasse som var satt sammen av svært ulike elever. En eldre, kvinnelig, russisk lege satt rett bak en ung mann fra Irak. I løpet av høsten satt hun og hvisket utrolig grove og rasistiske ytringer til ham. I begynnelsen forsto han ikke hva hun sa, men etter hvert som han ble stødigere i norsk så gikk meningen opp for ham. Jeg fikk med meg et par kommentarer, ikke fine, men jeg må innrømme at jeg trodde og håpet at jeg hadde hørt feil. Det endte selvfølgelig med at han fikk nok og kastet seg over bordet og prøvde å få tak i henne. Heldigvis kjente jeg ham ganske godt og kunne stoppe ham ved å stryke ham på hodet og si så, så. Han tok det humoristisk og jeg flyttet dem til hver sin ende av klasserommet. Der og da tenkte jeg at jeg hadde løst situasjonen ganske fint, men etter som årene har gått har jeg fått en oppfatning om at det ligger noe annet i å være en god lærer. Det handler ikke så mye å være flink til å møte problemadferd, men om å være flink til å forebygge den!    
Jeg håper og tror at jeg er blitt flinkere til å ta tak i ting på et tidlig tidspunkt. Når jeg underviser nå så prøver jeg å være forutsigbar slik at elevene vet hvor de har meg. Hvis de likevel går lenger enn de bør, så tror jeg de synes det er rettferdig med en reaksjon. Jeg bruker og ganske mye tid på å lure elevene til å tro at jeg liker dem og utrolig nok så ender det ofte opp med at jeg gjør nettopp det.


Litteratur:

Ogden, Terje (2009). Sosial kompetanse og problemadferd i skolen (2. utg.) 3. opplag. Gyldendal Norsk Forlag.

3 kommentarer:

  1. Du skriver oversiktlig og forståelig om teorien bak klasseledelse, og du har en interessant observasjon/refleksjon i det at de timene som var best forberedt fra din side også var de som var mest utbytterike for elevene.

    Du sier ikke tydelig hva slags elever du har, men ut fra teksten antar jeg at det hovedsaklig er snakk om voksne personer, hvorav de fleste har en fremmedkulturell bakgrunn. Kan du se noen kjønnsforskjeller mellom ulike problemstillinger knyttet til klasseledelse? Er det også ulikheter knyttet til elevenes tidligere utdanningsnivå?

    Eksempelet med de to elevene som nesten havnet i fysisk basketak høres dramatisk ut, og det kunne vært interessant å vite om forholdet mellom dem bedret seg på et senere tidspunkt. Det er vel ikke uvanlig at to elever av ulike årsaker må flyttes til hver sin ende av klasserommet, noe som i enkelte tilfeller gjerne kan oppleves som straff (da helst dersom de to elevene er så gode venner at de småprater hele tiden, og på den måten virker forstyrrende på medelevene...). Er dette i så fall en permanent ordning, eller vil det etter noen tid være lurt – eller mindre lurt – å gjøre et nytt forsøk?

    Forøvrig har du en svært lun kommentar på slutten; “Jeg bruker og ganske mye tid på å lure elevene til å tro at jeg liker dem og utrolig nok så ender det ofte opp med at jeg gjør nettopp det.” Dette tyder på at du allerede fra starten har en god tone med elevene, og du bør ikke underkjenne din evne til å danne sosiale relasjoner.

    SvarSlett
  2. Dette var eit interessant og velskrive blogginnlegg, der eg ikkje finn noko spesielt som eg skulle ynskja var betre. Det måtte i så tilfelle vera småplukk som gjekk på måten litteratur er referert til.

    Eg synes det var svært interessant at du hadde brukt Ogden som utpunkt for teori. Det var og interessant å sjå at det å danna gode relasjonar er noko som fleire teoretikarar legg vekt på. Når det gjeld prinsippet om lågast effektive tiltaksnivå, trur eg nok dette har noko for seg, og at det kan høve med eigne røynsler.

    Eg er samd med deg i at det å vera ein god lærar ikkje handlar om å vera flink til å møta problemåtferd, men til å førebyggja den. Eg tenkjer at dette kan henga saman med prinsippet om lågast mogeleg tiltaksnivå, fordi ein då ikkje lagar reglar for reglane si skuld, men fordi ein ser at det er naudsynt å gjera det.

    SvarSlett
  3. Takk for velformulerte kommentarer. Veldig kjekt med konstruktive tilbakemeldinger. I tillegg er det interessant å lese hva andre skriver om emnet. Bloggformen synes jeg og er en spennende måte å sette seg inn i pensum på.
    Valget av teori tok jeg ut fra hva som fenget meg mest. Jeg synes det er interessant å lese om erfaringer med de mest utfordrende elevene, og Ogdens bok om problemadferd i skolen virket spennende. Eksempelet i teksten er ganske riktig hentet fra undervisning av voksne fremmedspråklige. Det ligger tretten år tilbake i tid, og det er helt usannsynlig at noen kan kjenne seg igjen i det. Episoden var på ingen måte typisk, men heller ikke så dramatisk som den kanskje fremstår i teksten. Jeg forsøkte aldri å flytte dem nærmere hverandre. Jeg tror at noen ganger er forskjellene så store at man som ung norsklærer har lite påvirkningskraft. I hvert fall når det er snakk om godt voksne folk med holdninger bygget opp over lang tid. Alt man kan gjøre er å sette noen premisser for oppførsel på skolen og være tydelig på hva man ikke aksepterer. Jeg har med andre ord ingen illusjoner om at forholdet mellom de to elevene mine ble bedre, men oppførselen ble bedre.
    Kjønnsforskjeller i forhold til klasseledelse finnes helt sikkert. Når det gjelder voksne fremmedspråklige elever kan jeg ikke si at det er her jeg har merket de største skillene. Mine erfaringer går mer på at kultur og utdanningsbakgrunn har mye å si. Jeg har inntrykk av at mange land har en helt annen forventning til oppførsel i skolen enn det vi har i Norge. Det var derfor sjelden problemer med disiplin knyttet til undervisning av fremmedspråklige. Noe av forklaringen er vel og at dette var voksne, motiverte personer. Tidligere skolegang, motivasjon, samt hvor beslektet språkene er, må vel kunne sies å være de mest avgjørende forutsetningene for hvor fort man tilegner seg et annet språk.
    Disse erfaringene ligger som sagt langt tilbake i tid, og de siste tolv årene har jeg stort sett arbeidet utenfor skolen. I praksisperiodene mine i forbindelse med dette studiet har jeg vært på syvende trinn. Her synes jeg forskjellene knyttet til kjønn er tydeligere. Jentene fremstår som roligere og jeg mener det er en reell fare for at de kan forsvinne litt. Mye av oppmerksomheten er nok forbeholdt bråkede gutter, og her tror jeg at i hvert fall jeg har stort forbedringspotensiale.
    Prinsippet om laveste effektive tiltaksnivå gir ikke svar på alle utfordringene man kan møte på som lærer. Det legger kanskje litt lite vekt på relasjonen mellom lærer og den enkelte elev, noe jeg tror er svært viktig. Fokuset er mer på det kollektive. Klasserommet er det dårligste stedet til å ta tak i utagerende adferd, for det vil gå utover resten av klassen. Forebygging er viktigst og hvis det likevel oppstår situasjoner, skal de gis så lite oppmerksomhet som mulig. I den grad man bruker prinnsippet som en metode for klasseledelse, må den altså utvides med tiltak på individnivå.

    SvarSlett